Actualités

Cyclus 'Alain Tanner' in de CINEMATEK !

Publié le 13 mai 2014 dans Actu ciné

CINEMATEK prestenteert een uitgebreide selectie van het oeuvre van Alain Tanner, het boegbeeld en gangmaker van de Nieuwe Zwitserse Cinema.
Roemeense film Alain Tanner wordt - samen met Claude Goretta - beschouwd als het boegbeeld en gangmaker van de Nieuwe Zwitserse Cinema. CINEMATEK prestenteert een uitgebreide selectie van zijn oeuvre, met acteur Jacques Denis (uit onder andere La salamandre en Jonas qui aura 25 ans en l’an 2000) als speciale gast op 10.05. Tanner debuteert in Londen, trekt op met de cineasten van de Free Cinema en regisseert er zijn eerste kortfilm, Nice time, die op het festival van Venetië wordt bekroond. Na de nodige ervaring te hebben opgedaan bij de Télévision Suisse Romande draait Alain Tanner zijn eerste langspeelfilm, Charles mort ou vif, waarin een gedegouteerde burgerman beslist alles op te geven voor een leven als bohemien.

De films van Alain Tanner gedraaid in het zog van mei 68, nemen een maatschappij op de korrel die verstard is door comfort en verveling, net zoals de decors van een tam en benepen Zwitserland waarvan hij een grauw portret neerzet in Messidor. Het zijn films over personages die botsen met de materiële waarden van de burgerlijke samenleving, die zich trachten los te maken van het institutionele kader dat hen wordt opgelegd, ten voordele van een utopisch ideaal. De utopie wordt zelfs het centrale gegeven in Jonas qui aura 25 ans en l'an 2000, een nuchtere bespiegeling over de verkruimeling van de idealen van mei 68.

Begin jaren 70 doen de films van Tanner van zich spreken op talrijke festivals. De gedestructureerde vertellingen, radicale sekwentieshots en het niet-naturalistisch spel van de acteurs: het zijn allemaal esthetische keuzes die inderdaad doen denken aan de Nouvelle Vague van de jaren 60. Een ander typisch aspect van de films van Tanner is het minimalistische of zelfs onbestaande scenario - de cineast focust liever op details die bij een klassieke vertelling verloren gaan. Zo zit het chronologisch en zonder scenario gedraaide Dans la ville blanche vol toevalligheden die samenhangen met de onvoorziene omstandigheden die de opnamen van een film steevast komen 'verstoren' en waaruit lumineuze momenten ontstaan die men onmogelijk had kunnen voorzien bij het schrijven van een scenario.

De cinema van Tanner surft op risico's, risico's die de cineast al neemt bij de keuze van zijn onderwerpen, zoals de manier waarop erotiek wordt uitgebeeld in de films die hij maakte voor Myriam Mézières. Het zijn sombere en tragische films, zoals Une flamme dans mon coeur, die een aparte plaats innemen in de filmografie van de cineast. Een rijke filmografie van goed twintig films waarvan u in CINEMATEK een met de regisseur afgetoetste selectie kan (her)ontdekken.

Voor het volledige programma en meer info over de voorstellingen klikt u hier.

Personnalités liées

Avis des internautesdu film

Vous devez être connecté pour ajouter une critique Créez un compte
Soyez le premier à publier une critique

Newsletter Cinebel

Partager

Suivez Cinebel