Actualités

Clint Eastwood retrospectieve in CINEMATEK

Publié le 27 août 2012 dans Cinéphiles

In een tijd waarin er zelfs nog een regisserende eeuweling rondloopt, mag het niet verbazen dat een tachtigjarige nog fluks films maakt. Maar toch!
De regisseur Clint Eastwood (° 1930) is actiever dan ooit en draait zo goed als jaarlijks een nieuwe film. Als acteur doet hij het wél rustiger aan, maar dat kan hij ook, met zoveel iconische vertolkingen op zijn naam, van The Man with No Name tot Dirty Harry. CINEMATEK biedt u een retrospectieve met alle films die hij geregisseerd heeft en een gul overzicht van zijn vertolkingen. Clint Eastwood had eind jaren 50 enkele kleine rolletjes in b-films, zoals Ambush at Cimarron Pass, en kreeg in de Verenigde Staten nationale bekendheid met zijn hoofdrol in de westerntelevisieserie Rawhide.

Verrassend genoeg maakte hij vervolgens niet de overstap naar Hollywood - toegegeven, daar werden almaar minder westerns gedraaid -, maar naar Europa. Sergio Leone zag in de laconieke blik van Eastwood en in diens zeer onderkoelde wijze van acteren de geschikte hoofdrolspeler voor zijn Dollar Trilogie. De regisseur hield van expressief drama en hyperbolen, en zijn bijna operateske spaghettiwesterns pivoteerden rond Eastwood: A fistful of dollars, For a few dollars more en The good, the bad and the ugly staan nog altijd als een huis.

Het is geen toeval dat regisseur Eastwood zijn meesterlijke western Unforgiven, pikzwart als een hellenacht, opgedragen heeft aan Sergio Leone en aan Don Siegel. Met deze laatste werkte hij voor het eerst in Coogan's Bluff, al is de bekendste van hun vijf films samen natuurlijk Dirty Harry. Daarin gaf Eastwood voor het eerst gestalte aan Harry Callahan, de politieman die er zich niet voor schroomt zijn boekje te buiten gaan als hij vindt dat zulks gerechtvaardigd is. In datzelfde jaar, we schrijven 1971, nam Eastwood voor het eerst ook achter de camera plaats: hij debuteerde als regisseur met Play Misty for me, terwijl hijzelf de hoofdrol vertolkte. Hij zou vaak, zij het niet altijd in zijn eigen films spelen.

Toch zou Eastwood als regisseur lange tijd niet voor vol aangezien worden: zijn genrefilms, het weze westerns (High plains drifter, The outlaw Josey Wales), actiefilms (The guantlet, Firefox) of thrillers (The Eiger sanction, Sudden impact) werden afgedaan als mainstreamcinema van een acteur die krampachtig probeerde om als regisseur ernstig genomen wilde worden. De appreciatie van die vroege films is ondertussen gekeerd, en ze worden beschouwd als onmisbare onderdelen van een oeuvre dat een opvallende consistentie bevat: een hang naar rechtvaardigheid en een voorkeur voor de minder glorieuze kant van het menselijk bestaan. Ze zijn gefilmd met zo weinig mogelijk liflafjes, een beetje zoals Eastwood acteert: onderkoeld als het kan, expressief als het moet.

De kanteling in de waardering van Eastwood als regisseur kwam er halverwege de jaren 80: eerst met de western Pale rider en vooral met Bird, zijn nuchtere kijk op het ontluisterende leven van jazzgigant Charlie Parker. Vanaf de jaren 90 wordt Eastwood tot de grote hedendaagse Amerikaanse filmauteurs gerekend. Tot zijn topwerk behoren White hunter black heart, waarin hij een regisseur speelt gebaseerd op het leven van John Huston, het melodrama The bridges of Madison County en Midnight in the garden of good and evil, zijn afdaling in de pikdonkere krochten van de menselijke ziels.

Eastwood werd beter met de jaren: het eerste decennium van de 21ste eeuw was zijn topperiode met het moreel ontwrichtende Mystic river, het sportmelodrama Million dollar baby en zijn tweeluik over WO II: Flags of our fathers en Letters from Iwo Jima. En hij blijft puik werk afleveren, zoals zijn recentste film J. Edgar eens te meer aantoont. We zouden Dirty Harry kunnen parafraseren - ‘Go ahead, Clint, make my day’ -, maar dat is een aansporing die Eastwood al lang niet meer nodig heeft.

De cyclus 'Clint Eastwood' van 2 september tot 31 oktober in CINEMATEK. Voor meer informatie over de voorstellingen klikt u hier.

Personnalités liées

Avis des internautesdu film

Vous devez être connecté pour ajouter une critique Créez un compte
Soyez le premier à publier une critique

Newsletter Cinebel

Partager

Suivez Cinebel