FT1ST

FT1ST
  • Membre depuis le 23/08/2006
  • Nombre de critiques : 530
Publié le 25 mars 2015
Met deze boekverfilming keert trashpopart-filmer Araki lekker nostalgisch terug naar de '80s, waardoor hij zijn geliefkoosde verknipte tieners op zijn favoriete deuntjes kan etaleren. Je waant je zelf terug 16 wanneer hij je met Cocteau Twins, New Order, The Jesus and Mary Chain, The Cure, This Mortal Coil en Depeche Mode bestookt. Dit alles drapeert hij rond de verdwijning van de desperate housewife van dienst Eve(Eva Green, een wel zeer ravissante huisvrouw!) terwijl haar tienerdochter(Shailene Woodley wordt groot) zich verliest in haar eerste sexcapades, onder het oog van een apathische vader en een wiet-rokende boy next door. (De schrale settings en lijzige cast doet je soms aan Van Sant's 'Paranoid Park'-zonder-skaters denken.) Een fijne maar net iets te oppervlakkige prent voor deze Araki-fan.

Publié le 3 mars 2015
Met deze tweede Mad Max zette Mel Gibson(nog maar 24 dan!) zich voor het eerst op de amerikaanse kaart: als de Road Warrior in een apocalyptische woestijn-western toont hij zich met weinig woorden aan een groot publiek (de link met Clint Eastwood's 'Mr.Nobody' wordt al eens gemaakt). Met een zeer basic script en slechts een handvol acteurs slaagt George Miller er toch weer in om een attractieve actiefilm rond te krijgen. De ellenlange truck-chase op het einde is best vergezocht maar daarom niet minder spannend. Van het het beste 80's actie-entertainment, nu nog steeds genietbaar.

Publié le 3 mars 2015
Een zwaar op de maag liggend drama over een getto-meisje dat echt alle kansen ontnomen wordt om er ooit weg te geraken. De familiale miserie is beenhard, haar toekomst al gehypothekeerd voor ze er aan kan beginnen. Controversiele portrettering van de zwarte onderlaag in de USA, maar clichés worden clichés omdat ze waar zijn natuurlijk. Mo'nique won in de US voor haar duivelse-moeder-act zelfs meerdere awards, terwijl men in Europa massaal struikelt over de hoek waar Lee Daniels het gezin in duwt. Door er niet naar te kijken gaat het natuurlijk niet weg: dat niet alle zwarten in de puree zitten weten we immers sinds de Cosby's, toch?

Publié le 25 février 2015
Bewust rommelig stukje magische realisme dat bulkt van de vitaliteit en originaliteit. De lichte Terence Malick touch en de fabelachtige fantasie van het zesjarig hoofdrolspeelstertje doen je duizelen en wegdromen. Zelfs met de sombere thematiek van de weggelopen moeder, verwaarlozing en alcoholisme weet regisseur Benh Zeitlin er levenslust en optimisme in te steken. De moerassen en àl haar bewoners, de steeds aanwezige dreiging van orkanen en zondvloeden, de free spirit of the bayou, het werkt aanstekelijk: een (h)eerlijke prent, vol verfrissend vuur- en acteerwerk.

Publié le 17 février 2015
Oerdegelijke, alweer fantastisch geschoten spionageprent waarin Corbijn sfeer en spanning boven geweld en actie verkiest. Net zoals Gary Oldman in 'Tinker Tailor Soldier Spy' kan hier Philip Seymour Hoffman zijn unieke talenten botvieren op een gedegen uitgewerkt karakter. De slepende opbouw met de psychologische spelletjes houden je aan het scherm gekluisterd, en terwijl je wéét gewoon dat er iets fout gaat lopen, toch is de finale er snel en hard. Ietwat koude prent - beetje een gemiste kans om de menselijkheid tussen de advocate(R.McAdams) en de verdachte jihadist(Grigoriy Dobrygin) niet als tegengewicht te gebruiken - maar als geheel toch een 3de keer topniveau voor de (ex?)fotograaf...

Newsletter Cinebel

Suivez Cinebel